Cavide’nin kadınları bebeklerini çok seven de var onlardan rahatsız olan da. Cavide Yükseler’e göre bunun nedeni, “bebeklerin hayatın gerçekliğine ayna tutması”. Önceleri oyuncuları giydiren Yükseler’in yarattığı bebeklerinin fanatikleri de yine oyuncular.
2
“Aşifteler”in yeni yıl kutlaması çok hoş bir çalışma. Ayrıca her biri küçük nüfus cüzdanlarına sahip olacak kadar gerçek. Bu toplumsal bir mesaj mı?
Aslında tüm çalışmalarda vermek istediğim bir mesaj var. Bu karakterlerin hepsi günlük hayatta karşılaşabileceğimiz, hikâyesi olan kadınlar. Görmediklerimiz, görmek istemediklerimiz, ötekileştirdiklerimiz... Sokakta bir evsiz ya da bir fahişe gördüğümüzde kafamızı başka tarafa çeviririz. Deli gördüğümüzde korkarız, kaçarız. Bu çalışmalar benim hayatla yüzleşmem… Çalışmalarımı, şu anda kapattığım satış noktamda satarken insanlarla da yüzleştim. Bir bürokrat müşterim “Neden güzel fahişeler çalışmıyorsunuz?” diye sordu. Ben de ona bu kadınların yaşadığı ağır hayat koşullarından sonra nasıl güzel kalabileceklerini sordum ama cevap alamadım. Bu “Aşifteler”in her birinin nüfus kâğıdı bulunmakta ve burada yer alan tüm bilgiler gerçek (mahallesi, ilçesi vs.). Yaşamda da böyle değil midir? Hiçbirinin nüfus kağıdında doğum yeri İstanbul değildir, büyük şehirlere zorla ya da kandırılıp getirilirler. “Deli Kadınlar”a ve “Homeless”lara isim vermiyorum çünkü onlar hayatımızda da hep sıfatlarıyla vardır; Karaköy’de taş duvarda oturan adam, sahi onu uzun zamandır görmüyorum, yaşıyor mu acaba? Ya da Moda’daki süslü teyze…